תאונת עבודה – מה עושים?

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם – פנו עוד היום!

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

לצערנו תאונות עבודה קורות יחסית הרבה. זה יכול להיות מנקה חלונות שהחליק, פועל בניין שנפל מסולם, מחלות שהתפרצו כתוצאה מחשיפה לחומרים מסוכנים, נהג משאית שביצע תאונת דרכים ועול מגוון רחב של אפשרויות. אך מה עושים במקרה של תאונת עבודה? על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

תאונת עבודה מה עושים- מהי תאונת עבודה?

תאונת עבודה היא תאונה המתרחשת בעבודה. תאונת עבודה היא למעשה פגיעה שספג עובד במהלך העבודה. ברוב המקרים, תאונת עבודה תהיה פגיעה פיזית. עם זאת, יש לקחת בחשבון שלעתים הפגיעה תהיה נפשית ותוביל לנזקי נכות. כמו כן, יכולים להיות מקרים חריגים של אירוע מוחי, או אירוע לב שהתרחש במהלך העבודה או כתוצאה מהעבודה. מדובר במקרים חריגים אשר עלולים להיחשב כתאונת עבודה. 

תאונת עבודה מה עושים

תאונת עבודה היא תאונה שמתרחשת רק במהלך תקין של פעילות העבודה עצמה. גם תאונות שמתרחשות בדרך לעבודה או בחזרה מהעבודה נחשבות כתאונת עבודה. לדוגמא, במידה שהעובד ביצע תאונת דרכים בדרכו לעבודה, הדבר ייחשב כתאונת עבודה. אך עם זאת, במקרה של סטייה מהמסלול מהבית לעבודה או להפך, התאונה יכולה שלא להיחשב כתאונת עבודה. לדוגמא, אם הנפגע סטה מהמסלול על מנת לעצור בסופרמרקט, האירוע לא בהכרח ייחשב כתאונת עבודה. אך קיימים אירועים שלא נחשבים כסטייה מהמסלול ביניהם עצירה בגן הילדים, עצירה לתפילה בבית הכנסת ועוד. 

יש לקחת בחשבון כי במידה שהנפגע פעל בניגוד לחוק או במידה שהוא התעלם מהוראות המעסיק, התאונה לא תיחשב כתאונת עבודה. עם זאת, קיימות חריגות התלויות בעוצמת הפגיעה של תאונת העבודה. 

תאונת עבודה מה עושים- חובת הדיווח

בכל מצב של תאונת עבודה, חלה חובת דיווח על התאונה למשרד העבודה, למשטרת ישראל, לקופת החולים בה הנפגע מבוטח ולביטוח לאומי. חובת הדיווח חלה על המעביד. 

דיווח על תאונת עבודה, יתבצע על ידי המעסיק באמצעות טופס מתאים. את הטופס ניתן להשיג באגף הפיקוח על העבודה. מעסיק שיבחר לא לדווח על התאונה עובד על החוק וצפוי להיענש. יש לקחת בחשבון כי אין קשר בין חובת הדיווח למחלקת הפיקוח לבין הגשת התביעה לביטוח לאומי. כלומר, בדרך כלל המעסיק יצטרך להגיש שני דיווחים כאשר אחד למחלקת הפיקוח והשני לביטוח לאומי.

בכל מצב בו התאונה גרמה למותו של העובד או להיעדרות מהעבודה לשלושה ימים לפחות, על המעסיק לדווח על תאונת העבודה מיד עם התרחשותה. כמו כן, המעסיק מחויב לשמור את פרטי התאונה במקום העבודה. 

טופס 250, הוא טופס המיועד למתן טיפול רפואי ראשוני לאחר התאונה. עם טופס 250 יתבצע הדיווח על תאונת העבודה של עובדים שכירים לידי ביטוח לאומי. על המעסיק למלא את הטופס ולהעבירו לביטוח לאומי על מנת שהעובד יוכל לקבל את הפיצויים המגיעים לו בהתאם לחוק ובהתאם לפגיעה. 

 

תאונת עבודה מה עושים- תביעה מול ביטוח לאומי

ביטוח על תאונת עבודה, מטעם ביטוח לאומי, הוא ביטוח המסופק לכל אזרח עובד בישראל. כאשר מתבצעת תאונת עבודה, הפעילות הבירוקרטית הנדרשת על מנת לקבל את התשלומים תתבצע מול ביטוח לאומי. על מנת לקבל פיצויים מביטוח לאומי בגין תאונת עבודה, יש להגיש תביעה לדמי פגיעה וקבלת הכרה. לשם כך יש להוכיח בפני ביטוח לאומי כי אכן התרחשה תאונת עבודה. 

  • דמי פגיעה- לעתים תאונת עבודה תוביל לפגיעה זמנית שתצריך ימי מנוחה. במצב כזה, העובד יהיה זכאי לתשלום בשיעור של 75% משכר העבודה שלו ולא יותר מ-1,032 שקלים ליום. ניתן להגיש בקשה לדמי פגיעה למשך 12 חודשים לאחר הפגיעה. במידה שעברו 12 החודשים, תחול על הפגיעה התיישנות והעובד לא יהיה זכאי לקבלת התשלום. רוב הפיצוי ישולם על ידי ביטוח לאומי והשאר על ידי המעסיק. דמי פגיעה מוגבלים ל-13 שבועות היעדרות מהעבודה. 
  • קצבת נכות מעבודה- ישנם מקרים בהם תאונת העבודה גורמת לנזק קבוע או לנכות. במצב כזה ההליך מול ביטוח לאומי הופך למורכב יותר. במצב כזה, העובד שנפגע בתאונת העבודה יצטרך להגיש תביעה ל"קצבת נכות מעבודה". לאחר מכן העובד יעבור הליך של בדיקות ובירורים. בדיקות אלה יתבצעו על ידי הועדות הרפואיות של ביטוח לאומי. לאחר הליך הבדיקות, עובד שנקבעו לו אחוזי נכות, יהיה זכאי לקבלת תשלומים חודשיים או למענק חד פעמי. גובה המענק או הקצבה תלויים במגוון רחב של גורמים שונים ביניהם סוג הפגיעה. 

תאונת עבודה מה עושים- תביעה מול המעביד

במקרים בהם המעביד גרם לתאונת העבודה בעקבות מעשה, הוראה או מחדל כלשהו, יכול להיות מצב בו לעובד תהיה עילת תביעה נגד המעביד. לדוגמא, אם המעביד לא שמר על סביבה עבודה בטוחה או לא שמר על נהלי הבטיחות הנדרשים, הוא עשוי להיות חב בפיצויים בגין הנזק, כוח עוולת הרשלנות או הפרת חובה חקוקה. 

על מנת לקבל את הפיצויים הללו, על העובד להגיש על ידי עורך דין תביעה נזיקית כנגד המעביד. לתביעה יש לצרף חוות דעת רפואית הנוגעת לנזקים שנגרמו לעובד כתוצאה מתאונת העבודה. במקרים רבים המעביד יהיה מבוטח בביטוח תאונות עבודה והפיצויים ישולמו על ידי חברת הביטוח. כאשר מגישים תביעה מול המעביד ניתן לקבל פיצויים מלאים על הנזקים שיוכחו. 

ראו גם: תאונת עבודה לעצמאים

תאונת עבודה מה עושים- ביטוח מפני תאונות עבודה

כל עובד יכול לבטח את עצמו מפני תאונת עבודה, בחברות הביטוח השונות. בדרך כלל הביטוח יהיה מפני אובדן כושר עבודה חלקי או מוחלט. אובדן כושר עבודה יכול להיגרם הן מפני תאונות עבודה והן מפני בעיות רפואיות שונות. 

עובד שנפגע, המבוטח מפני תאונת עבודה, יוכל לפנות לחברת הביטוח, בהתאם לתנאי הפוליסה ולהוכיח את הנזק שנגרם לו. כאשר הוכחו הנזקים, העובד יהיה זכאי לפיצויים מחברת הביטוח. פיצויים אלה ישקפו את מלוא יכולת ההכנסה של העובד לפני הפגיעה. כמו כן, הזכאות לפיצויים אלה אינה מותנית בהוכחת רשלנות או עוולה אחרת מצד המעביד. 

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם – פנו עוד היום 

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!